2007-03-21

Kontraster


På vårt vardagsrumsbord ligger just nu Aluma och White Guide, två trycksaker om så vitt skilda saker. Jag tycker om att käka dyrt och gör det rätt ofta, samtidigt så känner jag allt mer ansvar för de utslagna. Det händer att jag köper Aluma eller Situation Stockholm trots att jag redan har dem. Jag ger allt oftare tiggare en tjuga och jag får dåligt samvete om jag inte inte har småpengar i fickan som jag kan ge dem.

Jag tycker inte att det här är en höger/vänster-fråga. Visst har samhället ett ansvar men samhället är även du och jag. Det räcker inte med att betala skatt och hoppas att tjänstemän tar hand om dem som inte klarar sig själv. Jag vill göra mer men jag vet inte hur vilket ger mig dåligt samvete.

Så läser jag i White Guide att Sofiero har passerat Gastro som skånes bästa krog. Ska nog gå dit nästa helg och frossa i gastronomiska läckerheter och komplexa och fylliga viner.

Det tär lite på mitt samvete men jag vill njuta av livet. Får jag det?

2 kommentarer:

Anonym sa...

oiyqsBARA om du plockar upp tre uteliggare på vägen dit och bjuder dem på braklyxmiddag :)

'amo sa...

Om svärföräldrarna lovar att ligga utomhus en natt, får jag räkna dem som uteliggare då? :)