2007-04-18

Aggregera RSS-feeder med Google Reader

Jag tyckte att det var jobbigt att hålla reda på alla länkar och tips som skickades och togs emot mellan mig och mina arbetskamrater. Jag insåg snabbt att nästan alla använder RSS-läsare och av dessa kör majoriteten Google Reader.

Istället för att kopiera länken och skicka den via en IM-klient eller e-post så kom jag på hur man kan dela med sig direkt ifrån Google Reader. Den kan nämligen skapa nya feeder genom att bara dela ut en "tag" som de andra kan prenumerera på. Så när jag vill göra mina arbetskamrater uppmärksam på en post så väljer jag "edit tag" och skriver in taggen jag delat ut vilket gör att samma post dyker upp i allas RSS-läsare.
Delar ut en tag gör man enkelt genom att välja "settings/tags" och klicka på RSS-symbolen och se texten ändras från private to public.

Det är ju inte alltid man får saker man vill visa för andra via en RSS-feed och även Google Notebook kan delas ut.
Delar ut gör man genom att öppna Notebook som helsida, välja "sharing options" och sedan välja "yes" för "Publish this notebook (make a public web page)" Sidan du just skapat har en RSS-feed.

Men det kan ju vara lite jobbigt att hålla reda på alla arbetskamraters feeder. Av en slump så upptäckte jag att man kan aggregera många feeder till en med hjälp av Google Reader. Man kan säkert göra det med sitt eget konto också men jag ville göra det möjligt för fler än mig att kunna sköta dem så jag skapade ett dummykonto där jag la till alla feeder. De feeder jag ville aggregera till en la jag i samma folder. Foldernamnet är också en tag som man kan dela ut så som jag berättade tidigare.

Så nu behöver en ny person bara lägga till en feed istället för en för varje person. När sen personen vill vara med och bidra så lägger man till honom på ett ställe och alla får dennes feed.
Vi har valt att testa med fyra olika feeder med olika innehåll vilket gör vinsten ännu större.

Jag kan se fler användningsområden. Tex så kan man välja att bevaka olika områden eller feeder och ändå ha god täckning. Låt fantasin flöda.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag är inte riktigt med. Exakt hur gör man för att aggregera många feeder till en med hjälp av Google Reader?

'amo sa...

I dummykontot:
"De feeder jag ville aggregera till en la jag i samma folder. Foldernamnet är också en tag som man kan dela ut så som jag berättade tidigare."

Skapa en folder, tex "dela", i den lägger du alla de feeder du vill dela ut. Gå sen in "settings/tags", välj taggen "dela", klicka på RSS-symbolen och se texten ändras från private to public.

Till höger om "delad" har du nu texten "view public page". Gå in på den sidan och se hur alla de feeder du delat ut nu har delat ut har samlats på en och samma sida.

Var jag tydligare nu? :)

Anonym sa...

Det går att göra i min älskade Netvibes också nu, efter senaste uppdateringen. Nu var det länge sen jag övergav Google Reader för Netvibes, så den kan ju ha utvecklats, men jag ÄLSKAR verkligen Netvibes. Nästan allt Google gör är bra, men sorgligt fult - det stör mitt estetiska sinne :D

Anonym sa...

Smart. Jag kör en liten Surfblogg mer samma teknik. Här är den.
http://surfbloggen.blogspot.com